Say Hello

Continue


Digital Marketing

5 تحديات تواجه الـ Digital Marketer المبتدئ

سوري، بس الـ Creativity لوحدها مش كفاية. مش معني إنك شاطر وبتفهم ومبدع وأفكارك جديدة إنك هتقدر تنجو من بحر الغدر المسمي (التطورات السريعة) ومش معني كده بردو إنك تركن علي شط الندالة المليان علشان اكتشفت الحقيقة المرة. أنا عن نفسي ميخلصنيش أسيبك تايه من مهرجان لمهرجان كده، وهقولك في المقال ده بطريقة سريعة ومختصرة أهم تحديات بيواجهها الـ Digital Marketer اليومين دول... أياً كانت خبرته وشطارته لازم يقابل العوامل دي ويواجهها علشان يقدر يثبت نفسه ويعدي بنجاحه. ركز معايا بقا علشان تبتدي تفكر بنفسك من دلوقتي ازاي هتقدر تواجه التحديات دي وهتتصرف معاها ازاي وتتغلب عليها كمان. 1- العميل الـ Old Fashioned: بعد الأزمة في الوقت الحالي بدأ أصحاب الشركات أو الـ Business Owners يدركوا أهمية التسويق الإلكتروني مؤخراً، لكن برغم كل ده لسة مش مقتنعين بشكل تام بيه ولا مدركين لأهميته الحقيقية ومش عارفين يفرقوا بين التسويق والمبيعات (Marketing vs. Sales)! وحتي اللي بايخد الخطوة منهم بيكون متردد وقلقان حتي إنه ساعات بيكون (مستخسر) الفلوس اللي بيدفعها للتسويق وشايف إنه الموضوع (أتفه) من كده بكتير أو حتي غير مجدي! ودي من أكبر العقبات اللي بيعاني منها معظم الـ Marketers حالياً. 2- قطر الـ Updates: المجال ده كل ساعة بـ Update حرفياً، كل Platform بتطور من نفسها علشان توفر أكتر وأسهل Options وتستقطب Audience أكبر عندها ولما المنافسة بتحتدم بين الـ Platforms بيكون ليها أثر إيجابي وسلبي علي الـ Users الإيجابي هو الاستمتاع بالـ Options والـ Features الجديدة والسللبي هو استغلالها لعدم القدرة علي مواكبة التغيرات السريعة اللي حاصلة دي! 3- الـ Trust Issues: لو بتسوق لخدمة أو منتج أونلاين يبقي أكيد هتواجه صعوبة في إقناع المستهلك في الثقة فيك وفي منتاجاتك وخصوصاً لو الدفع أونلاين... فلازم تظهر دايماً بصورة الثقة في حد ذاتها وتوثق كلمعاملاتك علشان المستهلك الجديد يطمن لما يشوف المستهلك القديم، والعميل اللي بتسوقله يبتدي يهدي ويتطمن لحركة المبيعات! ..... يتبع

Business

Ullamco irure accusa

Online Business

No Description

Success Story

No Description

Go Viral

No Description

Crown vs. Clown

No Description

Leads vs. Sales

What is leads for marketers & Sales? We all know the eternal fight between the marketing and sales departments about qualified leads! First of all, there is no such a thing called qualified leads in general, it depends on what you offer and whom you offered to… So, the teamwork (Marketer and sales) must agree on the brand persona as a first step. Then… set the ideal customer for your brand. After that, you can start your campaign and collect the result. This balance between marketing and sales departments can reflect on the whole company growth, based on (MarketingProfs) studies: "Companies with strong sales and marketing alignment achieve a 20% annual growth rate. Whereas, companies with a poor sales-marketing alignment have a 4% revenue decline. Companies with aligned sales and marketing generated 208% more revenue from marketing" Can you imagine the difference! All you need to do to reach that growth is making a clear agreement between the marketer and the salesman on the brand persona and the ideal customer persona for it, then enjoy your success! #RiseUp_Agency #Leads #Marketing #Sales #Advertising

Qualified Leads

What is a lead & how to make it qualified? Simply… a lead is a person or company interested in your services or products. But how to get

Digital Marketer Insider Newsletter

Subscribe to the DM insider Newsletter and get your PDF copy

GET YOUR COPY